Arigatou!~ (^_^)


Jag fick en länk av en tjej där man kan lyssna hur uttalen är
http://text-to-speech.imtranslator.net/speech.asp?url=WMifr&dir=ja&text=Hi
tack för det^^

Idag har det inte hänt så mycket..... Jag har inte ätit något, eller sovit inatt,jag har gråtit ung. hela dagen över att jag inte vill leva mer.. Mormor åkte upp till moster Anna som inte mår så bra heller, Frank åkte ut med hundarna och vallade imorse,han kom hem när mormor åkte och sedan när han skulle åka igen kom hans mamma som nu håller ett öga på mig, eftersom jag inte får lämnas ensam för att jag kan dränka,hänga,skära... mig
jaja... men... nu ska jag fortsätta med japanskan (: om ni vill kan jag förklara mycket bättre och inte skriva bara ord/meningar, isf skriv det^^ då kan jag ändra om det.

yonji nijuugofun mae- 23 min i 4 (5 över halv 3)
yonji nijuppun mae- 20 i 4
yonji juppun mae- 10 i 4
yonji gofun mae- 5 i 4
Warui- dålig
Motto warui- sämre
Ichiban warui- sämst
kakkoii- cool
motto kakkoii- coolare
ichiban kakkoii- coolast
chiisai- liten
motto chiisai- mindre
ichiban chiisai- minst
hon wa warui desu- boken är dålig
kore wa warui keredomo, kore wa ii desu- den här är dålig men, den här är bra.
kore wa warukatta, soshite tasukatta- den här var dålig och dyr
(detta säger du bara om din egen familj)
Ryoushin- föreldrar
haha- mamma
chichi- pappa
tsuma- fru
otto- man
ane- storasyster
ani- storebror
otouto- lillebror
imoto- lillasyster
musuko- son
musume- dotter
(detta säger du bara till en annans familj)
goryoushin- föreldrar
okaasan- mamma
otousan- pappa
okusan- fru
goshujin- man
oneesan- storasyster
oniisan- storebror
imoutosan- lillasyster
otoutosan- lillebror
musukosan- son
musumesan- dotter


Kommentarer
Postat av: Hana-chan

Kom att tänka på om t.ex en kille skulel bjuda hem sin flickvän som varit det ett tag och känner familjen väl..typ som sin egna familj..vad kallar hon då hans mamma,pappa,syster osv. för? xD

2009-10-28 @ 17:10:54
URL: http://hanna001.blogg.se/
Postat av: Michelle ^^

då säger man deet som sin egen familj, tror jag, inte helt säker

2009-10-28 @ 17:45:44
URL: http://japanrocks.blogg.se/
Postat av: Lovisa

inte tänka på självmord, lova mig det michelle? <3

2009-10-29 @ 00:21:43
URL: http://unsweetromance.blogg.se/
Postat av: Michelle SV:

jag ska försöka att inte göra det

2009-10-29 @ 14:38:52
URL: http://japanrocks.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?:

Ditt vackra namn ♥
jag kommer tillbax ♥
E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/Hemsida ♥

Ordet är ditt :p

Trackback
RSS 2.0